Den senaste helgen bjöd på en hel del
spännande filmupplevelser. Dels gick festivalen Monsters of Film i
Stockholm och dels blev jag hembjuden till en vän på sill och
japansk skräckfilm (en vinnande kombination måste jag säga).
Eftersom jag hann med fyra filmer allt som allt tänkte jag gå
igenom var och en lite kort istället för att utföra någon
djupdykning i någon av dem.
Den här filmen handlar om en brittisk
ljudtekniker som åker till Italien för att arbeta med ljudet till
en italiensk giallo-produktion under 70-talet (det är sannerligen
ett årtionde som har återkommit ofta i den här bloggen). Giallo
är, för den som inte visste, en slags subgenre av skräckfilm (det
handlar huvudsakligen om skräck- eller skräckbetonade filmer i alla
fall) producerade i Italien. Dario Argento är en av de största
namnen inom den genren och den film som ljudteknikern Gilderoy blir
satt att arbeta med i Berberian Sound Studio (med det
osannolika namnet Equestrian Vortex) är också en tydlig
referens till en av Argentos mest välkända filmer Suspiria,
komplett med onda häxor, oskyldiga unga flickor och ond bråd död.
Inte för att man får se något av själva Equestiran Vortex
i Berberian Sound Studio, utöver den ganska fantastiska
öppningssekvensen, men tillräckligt mycket antyds och kommuniceras
av reaktionerna från de som ser på klipp från den för att man ska
inse precis vad för typ av film det är och hur brutal den är.
Berberian Sound Studio är en på
många sätt fascinerande film. Dels är den utomordentligt bra på
att skapa en klaustrofobisk och obehaglig stämning (så gott som
hela filmen utspelar sig inomhus och man ser inte till mycket solljus
genom filmen), dels är det otroligt intressant att se hur filmljud
skapades innan så mycket digitaliserades (jag kommer aldrig att se
på vattenmelon på riktigt samma sätt igen) och dels är filmen
laddad med symbolik och undertoner till en sådan grad att jag är
ganska säker på att jag borde se filmen en gång till för att
riktigt uppfatta allt.
Den är nog när allt kommer omkring
inte en skräckfilm egentligen, även om den balanserar ganska nära
gränsen. Den har helt klart en hel del otäcka ögonblick och en del
nog så skrämmande händelseförlopp men i sin helhet så är skräck
och skrämsel knappast dess huvudsyfte, i alla fall ser inte jag den
så. Däremot är det en film som handlar om skräck. Bland
annat. Hur som helst så tyckte jag mycket om den och kan helt klart
rekommendera den.
Den här filmen är tredje delen i den
japanska skräckfilmsserien Ju-on. Många (inklusive jag innan
jag tittade runt lite på wikipedia) skulle antagligen gissa att det
här är den första filmen i serien (eftersom den själv följdes av
Ju-on: The Grudge 2 och dessutom var den första som fick en
amerikansk re-make) men icke; den är i själva verket en uppföljare
till Ju-on: The Curse och Ju-on: The Curse 2. Det är
svårt att berätta särskilt mycket om historien utan att berätta
lite väl mycket men kort uttryckt så följer den en dödlig
förbannelse som går från person till person och snärjer allt fler
människor i sitt garn.
Den enda japanska skräckfilm som jag
hade sett innan i lördags var Ringu, vilken jag fortfarande
kan räkna till en av alla de filmer jag har sett som har skrämt mig
allra mest. Jag hade därför ganska höga förväntningar rörande
hur otäck Ju-on: The Grudge skulle vara. Dock måste jag säga
att mina förväntningar inte direkt uppfylldes. Filmen hade
visserligen en del någorlunda skrämmande ögonblick men överlag
kan jag inte påstå att jag uppfattade den som så särskilt otäck.
Jag tror att det dels berodde på att jag inte tyckte att det
knarrande, rasslande ljudet som spöket utstötte var så särskilt
otäckt i sig, det lät snarast som något som skulle kunna komma
från ett djur eller så, och det känns som att mycket av
skrämselfaktorn bygger på det ljudet. Även om det överlag var en
snygg film så var det visuella inte heller lika suggestivt som till
exempel Ringu och den baserade sin skrämsel lite väl mycket
på chock-element (jag gissar att många som har hört talas om
filmen känner till scenen med spöket under täcket).
Det var inte alls en dålig film dock,
historien var intressant nog att hålla mig intresserad även om den
inte var så skrämmande som man hade kunnat hoppas. Sevärd.
Den engelska översättningen av titeln
är The Curse men man
ska inte förväxla den med Ju-on: The Curse, det här är en
helt annan film. Här är vi tillbaka i found footage igen, den här
gången i formen av en dokumentär filmad av den japanska paranormala
detektiven Masafumi Kobayashi. Genom filmen följer vi Kobayashi då
han nystar upp ett invecklat mysterium som inkluderar mystiska gamla
kulter, en hemsökt skådespelerska (som i ett snyggt grepp spelar
sig själv), en försvunnen flicka med parapsykiska förmågor,
stulna aborterade foster och ett medium helt och hållet klädd i
aluminiumfolie.
När jag skriver det såhär känns det
något utflippat men faktum är att filmen tvärtom är väldigt
trovärdig. Konceptet med found footage används mycket väl och
lyckas i och med det förstärka upplevelsen snarare än tvärtom.
Dokumentärformatet är mycket lämpligt för den här typen av
filmer och lyckas i min mening skapa ännu mer trovärdighet än till
och med Blair Witch Project lyckades med. Det finns så gott
som inga ögonblick som inte verkar rimliga att ha filmat, dessutom
används väldigt välgjorda klipp från andra fiktiva tv-shower som
ytterligare förhöjer upplevelsen. De är dessutom ofta rätt
underhållande, klippet då en ung hipp reporter besöker det
aluminiumfolieklädda ”super-mediets” hem är riktigt roligt,
mycket på grund av reporterns väldigt talande uppsyn.
Tyvärr, tyvärr är Noroi dock
inte lika otäck som Blair Witch Project och jag har ärligt
talat lite svårt att sätta fingret på varför. Kanske kan det vara
så att filmen för det mesta (tro det eller ej) är lite för
subtil. Eftersom den har ganska invecklad handling skulle det också
kunna vara så att de olika spökerierna, hemsökelserna och
fenomenen inte är så lätta att sätta i ett sammanhang utan mest
blir små bitar som var för sig inte blir så skrämmande. Jag vet
ärligt talat inte riktigt. Men helt oavsett det så är det faktiskt
en riktigt bra film med ett väldigt spännande mysterium i botten.
Regissören har tydligen gjort flera filmer i liknande format, jag är
definitivt lockad att kolla upp fler av dem.
Det här var en film som jag verkligen
ville se, ända sedan jag hörde talas om den i somras. Jag blev inte
heller besviken. Historien är inte så komplicerad: En alkemist
shanghaiar ett gäng desertörer under engelska inbördeskriget i
syfte att hitta en nedgrävd skatt. Utöver det är filmen dock
väldigt svår att beskriva. Det hjälper att se trailern, den ger en
någorlunda bra uppfattning av hur filmen gestaltar sig, men den
lyckas inte helt och hållet förmedla vare sig filmens förebådande
och apokalyptiska atmosfär eller dess ibland rent ut sagt
fruktansvärt otäcka scener. Inte otäcka som i direkt skrämmande
dock utan snarare otäcka som i djupt obehagliga. Den påminner till
viss del om Ingemar Bergman (i synnerhet Det sjunde inseglet)
och till viss del om David Lynch, men den är inte direkt lik någon
av dessas filmer.
Jag är faktiskt lite tveksam om man
kan kalla A Field in England en skräckfilm den heller. Å andra
sidan är det också svårt att påstå att det inte är en
skräckfilm. Den balanserar definitivt på gränsen. I vilket fall
som helst så är den helt klart nära nog skräckgenren för att jag
ska tycka att det är relevant att skriva om den här. Dessutom
tyckte jag att den var en så fantastisk film att jag nog hade
skrivit om den i vilket fall.
När det gäller vad det är som gör
filmen så fantastisk så är det svårt att peka ut någon enskild
del, mycket ligger i helhetsupplevelsen. Som sagt så finns det en
hel del riktigt effektiva scener, där bildspråk och ljud samverkar
för att skapa en närmast hypnotisk upplevelse. Suggestiv är nog
ett ord som passar rätt bra för att beskriva filmen. Det är också
en film tät av mystik, både rörande de händelser som inträffar
och rent metafysiskt sett. De magiska och ockulta koncept och idéer
som den använder sig av är i hög grad hämtat från historiska
källor, till exempel vad gäller den på den tiden suddiga gränsen
mellan religion och ockultism. Filmen suddar också själv ut gränsen
mellan det verkliga och det overkliga, det möjliga och det omöjliga
på ett ytterst skrämmande vis och gestaltar genom detta magi som
något som verkligen är värt att frukta. Detta är inte direkt
Harry Potter om man säger så. Om man nu vill tolka det som att det
är magi som det hela handlar om, vilket inte är helt självklart.
Jag tolkar det som att filmen i hög grad handlar om magi och mystik,
men jag har hört andra tolkningar. Också en styrka med filmen, det
finns mycket att fundera på, många olika saker man kan se i den.
Det här är knappast en film som
faller alla i smaken har jag en känsla av, men själv tyckte jag som
sagt att den var helt fantastisk. När jag väl har skaffat dvd:n och
sett den igen någon gång eller tre kan den nog komma att kvala in
på inte bara den bästa filmen jag sett i år utan en av de bästa
filmer jag sett någonsin. Se den om ni får möjligheten. Jag kan
inte lova att ni kommer att tycka om den lika mycket som jag men jag
kan nog lova att det kommer att vara en filmupplevelse olik
allt annat ni har sett.
Här är en blogg helt i min smak! Skräck rakt igenom! Yey!! :-) :-) Vad gäller The grudge så är både ettan och tvåan otroligt skrämmande! Medan den tredje (för mig iaf) är riktigt dålig. Jag har främst sett de amerikanska versionerna dock.
SvaraRaderaToppentrevligt att höra att den faller i smaken! :) Jag har inte sett de amerikanska versionerna, kanske är de för ovanlighetens skull bättre än de japanska? Den enda japanska skräck där jag har sett båda är Ringu, i det fallet tyckte jag helt klart att den japanska var överlägsen.
Radera