Jag ser ganska sällan skräckfilm på
bio. Inte för att jag inte tycker om att gå på bio, tvärtom, jag
gillar att gå på bio och gör det ganska ofta. Det är mest det att
jag ganska sällan tycker att de skräckfilmer som visas på bio
verkar tillräckligt lockande. Dessutom tycker jag att när det
gäller just skräckfilm så är det mer stämningsfullt att se dem
hemma på egen hand med släckta lampor. (Gärna med vinden vinande
genom skorstenen och med grenar som skrapar mot fönstren också, men
man kan ju inte få allt.) Senaste lördagen var dock ett undantag.
Jag hade ägnat hela dagen åt att flytta och tyckte att jag
förtjänade lite avkoppling, så jag gick och såg The Conjuring
på kvällen.
Ibland kan det hända att man (läs:
jag) blir lite arrogant i egenskap av skräckfilmsfantast. I
synnerhet om jag går på bio och ser en film samtidigt som en hop
andra människor. Det är lätt att tänka att eftersom jag
har sett så mycket skräckfilm kommer den här filmen knappast att
skrämma en konnässör som mig. Knappast lika mycket som den
kommer att skrämma er i alla fall, stackars orutinerade
sätesgrannar. Se nu till att inte skymma duken när ni far runt i
paroxysmer av vild panik senare, ok? Om sedan filmens affisch bjuder
på citat av typen: ”Du kommer att skrika”, ”Kan orsaka
mardrömmar” och ”Se den inte ensam” ser jag det lite som en
utmaning. Skrika? Ha! Det krävs allt en hel del för att en film ska
lyckas med det. Se den inte ensam? Det tänker jag visst det göra!
Kanske är det en av anledningarna till
att folk njuter av skräck, möjligheten att utmana sig själv. Att
få upplevelsen att, jodå, jag vågade faktiskt se hela den där
filmen. (Nästa utmaning: Somna i natt.) Att göra något som man är
rädd för ger ju för det mesta en ganska rejäl kick när man väl
märker att man klarar av det trots allt. Skräckfilm (och skräck
överlag) ger i så fall en möjlighet att utmana sin rädsla under
väldigt kontrollerade former, oavsett hur rädd man blir för en
skräckfilm utgör den ju sällan någon faktisk fara för en (om man
inte har klent hjärta eller något sådant antar jag).
Hur som helst. Kontentan av ovanstående
är att när jag satte mig i salongen med min spann popcorn (det är
fascinerande vad SF anser är en ”liten” popcorn) hade jag redan
anlagt en något svårflörtad attityd och filmen hade ganska mycket
att leva upp till. Lyckades den då? Jodåvars, det gjorde den nog
allt. Jag tyckte visserligen inte att den var riktigt så skrämmande
som reklamen utlovade, däremot så var den väldigt underhållande
som film.
En kort sammanfattning av historien:
Filmen handlar om de två paranormala utredarna Ed och Lorraine
Warren som hjälper en familj att hantera de spökerier som hemsöker
det hus på landsbygden som de nyligen flyttat in i. Snart nog är de
upp till öronen i olika övernaturliga manifestationer som verkar
visa en oroande tendens att förfölja dem även utanför huset.
För att ni inte ska tro att min
arrogans skenar iväg med mig nu så kan jag börja med att säga att
jag faktiskt tyckte att i princip hela första halvan av filmen var
riktigt otäck, det var först i senare delen som den tappade en
aning i stämning. Anledningen till det var huvudsakligen att
spökerierna både blev mer överdrivna och förlitade sig mer på visuella effekter i senare delen av filmen. Ett exempel: Under första halvan
av filmen flyger fåglar ovanligt ofta in i fönstren på den
hemsökta huset. Otäckt, i synnerhet som att det ligger precis på
gränsen till den normala; att fåglar flyger in i fönster är ju
inget ovanligt egentligen men när det börjar ske så pass
regelbundet som det gör börjar man misstänka att allt inte står
rätt till. Fast på samma gång vet man ju inte att det
ligger något övernaturligt bakom och det är just den ovissheten
som förstärker det obehagliga i situationen. När sedan fåglar
börjar svärma runt huset i ett stort moln av fjäderfän framåt
filmens klimax blir det liksom lite för mycket, inte minst då jag
inte kan låta bli att tänka att regissören uppenbarligen har sett
Hitchcocks The Birds.
Men som sagt, när filmen är subtil är
den riktigt effektfull. Och den kan verkligen vara subtil när
den vill. En riktigt snygg scen, som jag dessutom tyckte var den absolut mest
otäcka scenen i hela filmen, var när en av döttrarna i hushållet
vaknar mitt i natten och ser ett spöke stå bakom en dörr. Det som
gör scenen så suggestiv är ingen annan ser spöket, vare
sig vi tittare som bara ser ett mörkt hörn eller systern som går
fram för att titta bakom dörren. Men tack vare bra kameraarbete och
inte minst skådespelaren som spelar dottern (som gör ett utmärkt
jobb med att spela vettskrämd) så blir vi övertygade om att det
faktiskt står någon eller något där som vi inte kan se. Och om
det finns någon truism inom skräckfilm så är det nog denna: Det
absolut mest skrämmande är det vi inte får se.
Filmens klimax är dock knappast något
under av subtilitet. Det är, ganska bokstavligen, hit och dit och
överallt. Det är även väldigt uppenbart influerat av The
Exorcist, precis som den tidigare scenen med fåglarna var uppenbart
influerad av Hitchcock. Det är för övrigt något som går igen (no pun
intended) genom hela filmen. Det finns en scen som verkar vara nästan
klipp för klipp en kopia av när barnet i den filmen tittar under
sängen i Poltergeist och en gunga på verandan som skulle ha
kunnat vara direkt hämtad från stugan i Evil Dead.
Man skulle säkert kunna hitta fler om man ville. Förutom direkta
referenser till andra filmer är The Conjuring
dessutom fylld av mer allmänna skräckfilmsklichéer. Förutom att
det hemsökta huset på landsbygden är något av en kliché i sig
har vi till exempel den onda dockan, spöket som framträder bakom
ens rygg i en spegel, det yngsta barnet som skaffar en ”låtsaskompis”, den
mörka källaren fylld med gammal bråte, det knotiga och döda
trädet (som någon hängt sig i under husets blodiga historia,
naturligtvis) och så vidare och så vidare.
Skräckfilmskliché nr 53, den ensamma tändstickan |
Klichéer
må så vara, men jag måste säga att det faktiskt inte stör mig så
mycket. Klichéer har ju för det mesta blivit klichéer eftersom de
kan vara väldigt effektiva då de används bra och det tycker jag
faktiskt att de gör i den här filmen. Regissören har ett skarpt
öga för stämningar och estetik, så även då klichéerna staplas
på varandra gör de sitt jobb tycker jag. Och även om klichéerna
är många är det inte någon enskild av dem som överanvänds.
Dessutom så är det trevligt att det börjar komma fler filmer som
bygger på teman som spöken, häxor och hemsökta hus istället för
föga övertygande datoranimerade monster eller de många usla så
kallade 'torture porn' som har förpestat bioduken de senaste åren
(det är ett ämne som
jag kommer att ha en hel del att säga om i något framtida inlägg,
var så säkra).
Tack
vare att filmen är så pass välgjord kan jag också ha överseende
med de mer överdrivna aspekterna i filmens historia. (Husets
ursprungliga ockupant var en häxa som offrade sitt eget barn framför
eldstaden och sedan hängde sig medan hon högljutt prisade djävulen.
Hm... Undrar just om det kan ha något att göra med fenomenen
i huset...) Nog himlade jag med ögonen då och då men när allt
kommer omkring är det ju häxor och spöken och svartkonst som jag
var där för att se. Även filmens klimax tyckte jag faktiskt var
njutbart på sitt sätt. All subtilitet hade måhända vinkat tack
och adjö vid det laget men trots detta (eller kanske just tack vare)
var det väldigt roligt att se saker och ting fara omkring och
spöka loss riktigt ordentligt. Kanske hade filmen tjänat på att
göra antingen eller, att vara antingen en subtil stämningsupplevelse
eller en måttlös skräckkavalkad, men som det är så tycker jag att
båda elementen trots allt funkar på sitt sätt utan att förta alltför
mycket av varandra. The Conjuring är knappast något
mästerverk men den är helt klart sevärd.
Visst finns det sämre skräckisar, men jag hade svårt med andra halvan samt BOATS-påståendena. Hade föredragit att den hållit fast vid den mer subtila stilen samt eventuellt helt skippat den lilla förhistorien.
SvaraRaderahttps://bilderord.wordpress.com/2015/02/16/the-conjuring-2013/