fredag 4 april 2014

En skräckfilmskanon


Jag var nere på biblioteket häromdagen och tänkte att jag kunde passa på att se efter om de hade några böcker av Clive Barker inne. Honom har jag länge tänkt att jag borde läsa mer av. Det hade de inte. Däremot hade de en bok som handlade om filmen Hellraiser, som både är regisserad och har manus skrivet av Clive Barker. Hellraiser råkar vara en av mina personliga favoriter, så den boken var jag naturligtvis tvungen att låna. Jag ska skriva några ord om boken när jag väl har läst den.

Dessutom fanns där ett par andra böcker om skräckfilm som såg intressanta ut. En av dem var The Rough Guide to Horror Movies av Alan Jones, som jag började läsa i så fort jag kommit hem. Det är en väldigt innehållsrik liten bok som bland annat på sisådär 50 sidor lyckas få plats med en imponerande heltäckande historik över skräckfilm från filmhistoriens början och ändå fram till inledningen av 2000-talet. Den innehåller dessutom vad som verkar vara en väldigt omfattande bibliografi på ytterligare böcker, tidskrifter och så vidare.

Det allra mest intressanta med boken är nog ändå den ”skräckfilmskanon” där Jones går igenom de 50 filmerna som enligt honom är essentiella för att få grepp om skräckfilmens historia. Jag gick (naturligtvis) genast igenom listan för att se efter hur många av filmerna som jag själv hade sett. Resultatet blev som följer:

An American Werewolf in London ( )
Black Sunday ( )
Braindead (x)
The Bride of Frankenstein ( )
The Cabinet of Dr Caligari ( )
Cannibal Holocaust ( )
Carrie ( )
The Cat and the Canary ( )
Cat People ( )
The Curse of Frankenstein ( )
Dawn of the Dead (x)
Diabolique ( )
Dracula (1931) (x)
Dracula (1958) ( )
The Evil Dead (x)
The Exorcist (x)
Eyes Without a Face ( )
Frankenstein ( )
Freaks ( )
Halloween (x)
The Haunting ( )
The Innocents ( )
I Walked With a Zombie ( )
Jaws ( )
Near Dark (x)
A Nightmare on Elm Street (x)
Night of the Demon ( )
Night of the Living Dead (x)
Nosferatu (x)
The Old Dark House ( )
Onibaba ( )
Peeping Tom ( )
The Phantom of the Opera ( )
The Pit and the Pendelum ( )
The Plague of Zombies ( )
Psycho (x)
Re-Animator (x)
Repulsion ( )
Ringu (x)
Rosemary's Baby (x)
Scream (x)
The Shining (x)
Shivers ( )
The Silence of the Lambs (x)
The Sixth Sense (x)
Suspiria (x)
Switchblade Romance ( )
The Texas Chainsaw Massacre (x)
The Uninvited ( )
Withfinder General ( )

Det är överlag en bra lista, tycker jag. Han hade gott kunnat ta med Alien, men annars finns det ingen klassiker som jag tycker att jag saknar och inte heller någon som jag tycker inte har förtjänat sin plats (även om det fanns ett par som jag inte kände till tidigare).

Men andelen filmer i listan som jag hade sett var ju pinsamt ynklig. Bara 20 av 50 filmer? Det går ju bara inte för sig. Jag har uppenbarligen ett nytt projekt framför mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar