Tro mig, jag är väl medveten om hur
meningslösa diskussioner om hur man definierar och avgränsar en
genre oftast blir. Icke desto mindre kändes det oundvikligt att
skriva åtminstone något om vad skräck egentligen är för
något, eller kanske snarast hur jag själv väljer att definiera
skräck, om inte annat så bara för att ha något att utgå ifrån.
Som vanligt när genrer diskuteras
finns det förstås en oändlig mängd sätt att se på det hela. Men
eftersom jag tänker mig att en enkel definition sannolikt är den
bästa har jag valt att definiera skräck på följande sätt: En
historia som i första hand avser att på något sätt
skrämma.
Notera att jag särskilt betonar 'i
första hand'. Dels för att jag inte vill ge intrycket att detta är
det enda syftet med skräck, man vill naturligtvis få en bra
historia berättad också. Annars kunde man lika gärna läsa
nyheterna eller kommentarsfälten på youtube, där finns det nog så
mycket som kan göra en mörkrädd.
Dessutom så är skräck en genre som
ofta tangerar andra genrer. Ett bra exempel på detta är filmen
Alien (vilken för övrigt råkar vara en av mina
favoritfilmer och en film som jag säkert kommer att återkomma till
ofta). Alien utspelar sig, som ni säkert känner till, på
ett ensamt rymdskepp som långsamt kuskar fram genom den tomma
rymden. Besättningen plockar mer eller mindre frivilligt med sig en
mordisk rymdvarelse från en till synes öde planet och denne sätter
sedan igång med tugga sig igenom besättningen en efter en. Alltså:
Rymdskepp, rymdvarelser och diverse ej än befintlig teknologi,
tveklöst en film som faller inom genren science fiction, det vore
svårt att påstå något annat. Trots det skulle jag vilja hävda
att Alien är en skräckfilm i första hand och en science
fiction-film i andra hand, enligt definitionen ovan. Hela filmen
kretsar kring rymdvarelsen, det är hotet från den som definierar
situationen. Filmen handlar, som mycket annan skräck, om ett monster
snarare än att handla om... ja, vad science fiction nu brukar handla
om. (Att definiera den
genren är ett getingbo som jag personligen inte tänker stoppa in
vare sig hand, fot eller något annat i.)
Jämför med filmens uppföljaren, Aliens. Den filmen handlar om samma typ av rymdvarelser som den första men istället för en ensam rymdvarelse tampas huvudpersonerna här med ett hel näste. Istället för att vara instängda på ett rymdskepp (den mest klaustrofobiska plats som existerar nästintill ubåtar) utspelar sig handlingen den här gången på en koloni på en främmande planet. Och framförallt, istället för att handla om vad som snarast kan beskrivas som ett gäng rymd-truckers vars enda vapen är egenhändigt hopsnickrade av gaffatejp och gamla strumpor, så är huvudpersonerna i uppföljaren ett gäng erfarna, vältränade och till tänderna bestyckade marinsoldater. Den hjälplöshet och paranoia som den första filmen bjuder på är ganska frånvarande i uppföljaren. Vilken inte för den sakens skull innebär att Aliens inte är en spännande film eller att den inte bjuder på en del skrämmande ögonblick, men det är i första hand en actionfilm och inte en skräckfilm (en actionfilm som också faller under paraplybegreppet science fiction, naturligtvis).
De två filmernas olika trailers gör
det ännu tydligare:
Ni ser jag menar. Trailern för Alien
är nästan som en skräckfilm i miniformat; karga och främmande
miljöer, trånga och mörka korridorer, skarpa ljud som skär i
öronen... Sedan slutar den i ett vilt kaos som bara vagt låter en
ana vad det är som står på egentligen och vad det som alla skriker
om. Trailern för Aliens å andra sidan har en helt
annan ton. Här är det vapen, macho rymdsoldater och ”Talk to me
Hudson!” som gäller. Explosioner och pang-pang. (De avslutar till
och med trailern med orden ”this time it's war”, det är som att
trailernmakarna bestämt sig för att göra mitt arbete åt mig.)
Så vad vill jag säga med det här?
Att Alien är en skräckfilm och Aliens är en
actionfilm är knappast en särskilt revolutionerande slutsats.
Däremot så är det ganska talande när man jämför filmerna sida
vid sida och tittar lite närmare på vad för olika intryck de båda
filmerna skapar, vilka trådar de drar i och vilka reaktioner som de
avser provocera fram.
Skräck är nämligen en genre som
bygger på att skapa en känslomässig reaktion. Man skulle förstås
kunna påstå det om de flesta kulturyttringar, men medan det inom
andra genrer kan vara tillräckligt att lyckas beröra på något
sätt bara så länge man berör så är man inom skräck ute efter
en ganska specifik typ av känslomässig reaktion. Syftet med
skräck är att skrämmas, helt enkelt. Ytterligare en kandidat till
kategorin 'mindre revolutionerande slutsatser' kanske, men väl värt
att komma ihåg när man försöker granska lite närmare vilken
skräck som funkar och vilken som inte gör det.
Det finns många som säger att skräck
och komedi ligger nära varandra. Det kan säkert stämma. Jag har
inte direkt någon lust att analysera det påståendet närmare just
nu, för närvarande kan det räcka med att konstatera att något som
de två genrerna har gemensamt är att de båda är ute efter en
specifik känslomässig reaktion hos den som tar del av dem; skräck
är till för att skrämma, komedi är till för att få en att
skratta. Lyckas man inte med det så blir det i båda fallen riktigt,
riktigt dåligt riktigt, riktigt snabbt. Inom andra genrer kan till
exempel ett halvbra filmmanus kompenseras av riktigt trovärdiga
skådespelarinsatser eller en träig huvudperson i en bok kompenseras
av välskriven prosa. Detta gäller naturligtvis skräck (och komedi)
också, men värdet av allt detta är i slutändan beroende av
huruvida det är skrämmande (eller roligt) eller inte. Jag vet inte
om det finns mer dålig skräck och komedi än dåliga verk inom
andra genrer men jag vet att misslyckad skräck och komedi oftast
blir väldigt svårt att rädda. De genrerna misslyckas kanske inte
nödvändigtvis oftare men tenderar helt klart att misslyckas mer
spektakulärt. Ett misslyckat försök att skrämmas blir, precis som
ett misslyckat skämt, väldigt märkbart, väldigt irriterande och
väldigt pinsamt. Tänk själva tillbaka på de gånger ni har
dragit ett skämt i ett sällskap som bara inte har gått hem. Alls.
(Det har säkert hänt fler gånger än ni är bekväma med att
erkänna.) Tänk på hur obekvämt det kan bli. Samma situation
uppstår om man drar en otäck historia som inte lyckas skrämma.
Folk tittar bort, skrapar med fötterna, gör kanske något obestämt
ljud bara för att markera att de har märkt att historien tog slut
vid den punkten, någon mindre finkänslig individ kanske tar sig för
att säga: 'Jaha? Vad det allt?' och det enda som återstår för en
själv är att vända blicken försynt mot marken och mumla, halvt
för sig själv: 'Ja, jag tyckte det var läskigt i alla fall...'
Inte för att det någonsin har hänt
mig eller så.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar